Servicekosten: Wat is dat?
De huurprijs die jij betaalt aan Lefier bestaat uit de kale huur en servicekosten. Voor veel huurders is het wel duidelijk wat de kale huur is: De kale huur is de huur van een woning zonder bijkomende kosten. De servicekosten zijn wat uitgebreider. Wat zijn servicekosten en waarom betaal je deze aan Lefier?
Wat zijn servicekosten?
Servicekosten zijn kosten die Lefier in rekening mag brengen voor diensten en activiteiten die zij leveren aan de huurder. Wettelijk zijn er afspraken gemaakt over de servicekosten die huurders mogen betalen. Deze wettelijke regeling heet het Besluit Servicekosten. De meest voorkomende servicekosten zijn:
- Onderhoud dat wettelijke voor rekening van de huurders is (Fonds klein onderhoud);
- Glasverzekering;
- Schoonmaak gemeenschappelijke ruimten;
- Elektra gemeenschappelijke voorzieningen (verlichting, lift);
- Administratiekosten.
Bij woningen die zijn verduurzaamd betaalt de huurder ook voor zonnepanelen in de servicekosten. Deze zijn €2,- euro per zonnepaneel.
Voor 1 juli krijg je een overzicht van de servicekosten die je betaalt. Daarnaast is Lefier wettelijk verplicht om binnen 6 maanden na een kalenderjaar een overzicht te geven van de in rekening gebrachte servicekosten over dat jaar.
Mag Lefier de servicekosten wijzigen?
Als Lefier de servicekosten wil wijzigen dan moet dat in overleg met de huurder. Minstens 70% van de huurders moet instemmen met een wijziging van de servicekosten. Namens de huurders praat een bewonerscommissie met Lefier over het servicekostenpakket. Ook kan je als individuele huurder via de kantonrechter laten toetsen of het voorstel redelijk is. Het toetsen van het voorstel moet binnen 8 weken nadat de meeste huurders hebben ingestemd met het plan. Doet de huurder dat niet? Dan moet hij of zij de verandering in het servicekostenpakket accepteren.